23
Miklya Luzsányi Mónika: Mit tegyek a kütyüre kattant gyerekemmel?
Lőrincz Szimonetta ajánlata

miklya-luzsanyi-monika-mit-tegyek-a-kutyure-kattant-gyerekemmel

Mit tegyek a kütyüre kattant gyerekemmel? – ezzel a címmel jelent meg Miklya Luzsányi Mónika könyve. Manapság már nincs olyan gyerek, aki ne vált volna rabjává a mobiljának, a számítógépének vagy a tévének.

Akinek van gyereke, az tudhatja, mennyire nehéz akár szép szóval, akár fenyegetőzéssel rávennie gyerekét arra, hogy tegye le a kütyüjét, és kezdjen el tanulni. Netán még az is előfordul – nem kis arányban –, hogy rosszabb jegyeket hoz az iskolából, mert folyton a neten lóg.

Az alulteljesítésről: az alapvető probléma az, hogy Bencét nem érdekli az iskola, nem fontos számára az iskolai teljesítmény. Szakszóval élve: Bence alulteljesít. És Bence nincs egyedül, hiszen ő tipikus példája azoknak a (kis)kamasz gyerekeknek, akik nagyon intelligensek, okosak, tehetségesek, ráadásul otthonról is sokat hoznak, támogató a családi háttér, és mégis… Az iskolai eredményeik közel sem mutatják azt, ami a fejükben van. Akárhogy is, mára általánossá vált az iskolai alulteljesítés.

A szerző igen szemléletesen úgy fogalmaz, hogyha eltiltanánk a gyerekeinket a gépezéstől, olyan lenne, mintha elvágnánk őket a világtól, vagy mintha a vadnyugaton nem tanította volna meg a szülő a csemetéjét lovagolni és lőni. A tiltás a mai világban nem működik, és nem is jó ötlet. Lehetne ugyan virtuális világ nélkül élni, de a gyerek szenvedné meg, hátrányból indulna osztálytársaihoz képest. Kiközösítést vonna maga után.

De mit lehetne akkor tenni? Tanuljuk meg, tanítsuk meg helyesen használni ezeket a dolgokat! Ez persze nem olyan egyszerű, és a könyv sem ad tökéletes receptet a probléma megoldására. Tanácsokat, javaslatokat tesz a józan paraszti ésszel is belátható, kikövetkeztethető gondolatokkal. A legfontosabb feladat a gyermek felé odaforduló nyílt és őszinte érdeklődés, a szülői minta pedig biztonságos alapot ad a fejlődéshez. Az író családja és ismerősei életéből veszi példáit humorral és őszinteséggel fűszerezve. A valós élettapasztalatok hitelessé és érthetővé teszik mondanivalóját. Javaslatai gyakorlatiasak. Ismerjük meg, mivel foglalkozik a gyerek, mivel tölti az idejét a virtuális térben, legyünk partnerek, de maradjunk szülők.

A magyar oktatási rendszer is terítékre kerül, de nem a hibáira koncentrál, hanem az adott helyzetre: hogy és mivel lehetne a legjobbat kihozni. Ezért nemcsak szülőknek, hanem pedagógusoknak is ajánlom ezt a remek kötetet.


Megtekintés az Online Katalógusban

2025.09.11