62
Leon Uris: Miła 18
Szilvási Krisztián ajánlata

leon-uris-mila-18

A történelmi dátumok objektíven megörökítenek, ugyanakkor szubjektíven elborzasztanak, lelkesítenek, letaglóznak, dicsőítenek, szégyenítenek, ösztönöznek. Előfordulhat, hogy a száraz tan- és egyéb könyvekben, puszta megjelenésükkel csupán tényt közölnek, mégis olyan nyomasztó súllyal telepednek emocionális világunkra, hogy levegőt is alig kapunk tőlük. Aki lengyel, aki zsidó, aki tájékozott, vagy aki bármilyen módon-mértékben érintett, 1940. április 1-jét az emberiség, bocsánat, embertelenség egyik legszégyellnivalóbb megnyilvánulásaként tartja számon. Ekkor kezdték el ugyanis körülzárni Varsó sűrűn zsidólakta, kiterjedésében elenyésző részét (a város területének csupán 2,4%-a) gettóvá, hogy a második világháború legnagyobb náci koncentrációs táborává váljon, „csúcsüzemében” 400 ezer kényszerített bentlakóval (Varsó lakosságának közel 30%-a). Akiknek ottani léte vagy kifelé vezető útja egyaránt a halál irányába mutatott. A végponton aztán, 1942 nyarán mindössze két hónap alatt a gettóból legkevesebb negyedmillió zsidót deportáltak a treblinkai megsemmisítő táborba. Felfoghatatlan borzalom. Mindennek krónikája Leon Uris regénye után pedig egyszerre kívánja az olvasótól, hogy ne akarjon többé ember lenni, és hogy valódi embernek érezze magát.

Leon Uris nemcsak magán, hanem teljes mértékben magában is viseli zsidóságát. Bár ő lengyel bevándorlók gyermekeként már Amerikában született 1924-ben, származását hűen kezelve és iránta unhatatlanul érdeklődve alakította írói pályafutását. A második világháborúban rádiósként szolgált az amerikai tengerészgyalogságnál, hogy utána csakis az írásnak szentelje életét. 2003-as haláláig ívelő, kerek 50 esztendős karrierjében „a ponyva és a klasszikus irodalom határán” egyensúlyozó művei a történelmi témák, és azok között is elsősorban a zsidóság kérdésével foglalkoznak: betekintett a századforduló ír történelmébe, Palesztina 19-20. századi históriájába, a második világégés eseményeibe. A holokauszt szomorú, de természetes módon foglalkoztatta, mely nemcsak egyik legismertebb regényében, az Exodus-ban került terítékre, hanem az 1961-ben írt Miła 18 központi témája is.

Uris regénye időben ugyan talán nem olyan nagy lélegzetű, mondanivalójában azonban szinte a végtelenséget öleli fel abban az értelemben, hogy esszenciális kivonata az emberiség szabadságért vívott erőfeszítéseinek általánosítható lenyomata. „Tudjuk, hogy szabadságharcunk teljesen reménytelen. De hát véget ért-e valaha az emberiség harca a szabadságért?” A Miła 18-ban egy fel-fellebbentett napló végigkövetett bejegyzései adják a vázat és keretet a varsói gettó lázadásba torkolló zsidóinak történetéhez: bőrünkön tapasztalhatjuk és mellkasunkban érezhetjük a módosabb családok, az értelmiségi- és művészréteg, a földalatti lázadók, az amerikai követség munkatársai, az olasz újságíró egybeolvasztott sorsát, ahol az idő előrehaladtával, a mind szigorúbb zsidó törvényekkel és a titkolt „végleges megoldás” felé mutató attitűddel már mindannyiukban csakis a túlélés, az embernek maradás lehet a cél. „Mi csak egyvalamit kérhetünk az élettől: hogy megválaszthassuk a magunk csatáját, azt megharcoljuk, ahogy tőlünk telik, és aztán becsületben hagyjuk el a csatateret.

Leon Uris regénye valóban olyan, mint a Könnyek Völgye, a zsidó nép mártíriumának tizenöt évszázadát átfogó krónika, az Emek Ha’bacha, amelyet keletkezése után háromszáz évvel, 1850-ben fedezett fel és adott ki Eibeschütz rabbi, és így vált részévé a zsidó tanoknak, imáknak, valamint az egész néphagyománynak. Mert a Miła 18 egységes és – konkrét történései ellenére – általánosítható szemlélete, ahol a valóság hitelesen keveredik a fikcióval, kiváló dokumentuma annak a takargatnivaló érának, ahol mintha teljességében humánumát feledte volna az embernek nevezett unikális faj. A zsidó szemszög mindezeken túl kiválóan alkalmas arra, hogy közelebb hozza ezt az eredete óta üldözött és elpusztítani kívánt népcsoportot az olvasóhoz. „Ma eldördült az első lövés a szabadságért; meglehet, hogy az örökkévalóságig fog visszhangzani. Az bizonyos, hogy a zsidó nép életében fordulópontot jelöl: ma elkezdtük visszahódítani kétezer éve elvesztett méltóságunkat.

A történet folyamán időnként megjelenik a beléjük sulykolt hamis propaganda fertőzésében tévelygő német oldal is, ahol meglepő módon józanabb (ugyanakkor ugyanolyan számító) emberek szemüvegén keresztül kapunk tárgyszerűbb rálátást a Hitler-univerzum visszásságaira. „Nevünket a sátán cimborái között fogják emlegetni, és annyi megvetés és gyalázkodás záporozik majd a fejünkre, amennyit mi halmozunk a zsidókra.” Leon Uris elképesztő kontúrokkal felépített varsói gettója a végletekig látványos leírással jelenik meg a lapokon úgy földrajzi, egészségügyi és társadalomszociológiai értelemben, mint a kényszerlakók tudati és lelki síkjain. Az ábrázolt élőövezet kiábrándító és elborzasztó viszonyai között azonban, mint kősivatagban a növénykezdemény, az utolsó pillanatokig szilárd gyökerekkel tartják magukat az emberi civilizáció azon aspektusai, amelyeket egyszerűen képtelenség kiszakítani belőlünk: a szépre, tisztességesre, jóra; kultúrára, tudás továbbadására, önkifejezésre való hajlam.

A bűnhődés mindig kiegyensúlyozza a bűnt. De a németek csak nyolcvanmilliónyian vannak; ennyi ember kevés a mérleg másik serpenyőjébe. Ahhoz, hogy az egyensúly majd valamikor helyreálljon, át kell örökítenünk az ítéletet a még meg nem született nemzedékek hosszú sorára.” Mondja a kijózanodott náci tiszt, és ebből látszik, milyen „sok” idő is telt el valójában 1961, a regény megírása óta. A Miła 18 megérdemli a soha el nem feledést, mert témáját ugyan már sokan feleslegesen és erőszakosan előcitáltnak nyilvánítják, van, amiről egyszerűen nem veszíthetünk tudomást, ha őszintén és igazságosan akarunk magunkba pillantani. S bár ismerjük a második világháborús német népirtás és tömegpusztítás (vélt) számadatait, van, ami mindennél biztosabbnak tűnik, ha végigtekintünk a történelmen: „A világnak rövid az emlékezete, de a zsidóké annál hosszabb… Az ő nyelvükön a ’hinni’ és ’emlékezem’ ugyanaz a szó… mindenkit túlélnek, aki valaha el akarta pusztítani őket.


Megtekintés az Online Katalógusban

2024.02.06