111
Paul Emond: Ábrahám és a házasságtörő asszony
Elérhető könyvtárunkban

A kötetet alkotó öt elbeszélés írója sajátos módon kezeli a valós és a fiktív határát: repedések rajzolódnak ki, átjárók jelennek meg rajta, porózussá válik, és az elbeszélés hirtelen belecsúszik az álomba, a látomásba vagy a virtuálisba. Ekkor egy minden lehetségesre nyitott irodalomba, egy elbűvölő világba lépünk.

A két leghosszabb elbeszélés, az Ábrahám és a házasságtörő asszony és A fehér szemüvegkeretes férfi a valóság talajáról indul: az első elbeszélésben a szerző nagyszülei valóban a brüsszeli Grand-Place egyik házában laktak, a nyarat Lillois-ban töltötték, és az említett két kép is létezett, míg a többi szereplő és az elbeszélt történet a szerző imagináriusának terméke. A fehér szemüvegkeretes férfi létező, Belgium-szerte ismert filmzsurnaliszta. Az igaz és hamis elemek keveredésével, az ébrenlét álomba fordulásával mindkét elbeszélés egy fiktív történetbe megy át, amelynek már semmi köze a valósághoz.
A Nagy hideg című elbeszélésben leírt halál a valós és fiktív, az álom és ébrenlét közti átmenet.
Paul Emond történeteiben film, irodalom, festészet és álom keveredik, az egyes elbeszéléseket részben azonos szereplők kötik össze. Gyakran felbukkan a festészet az álmokban. A fehér szemüvegkeretes férfiban egy, a preraffaelitáknak szentelt kiállítás szerepel; az Ábrahám és a házasságtörő asszonyban a gyermekkori ebédlő falát díszítő két kép. Az Alexis Gayo végrendeletének két főszereplője Belgritte, a festő és Alexis Gayo, a titokzatos író; míg a Helené szép szemének hősei a festő Belgritte író fivére, és az ismét felbukkanó Alexis Gayo.
Paul Emond a legsikeresebb francia nyelven alkotó belga regény-, esszé- és drámaírók egyike, műveit számos nyelvre lefordították. Számos irodalmi díj birtokosa, a Belga Királyi Nyelvi és Irodalmi Akadémia tagja.
Megtekintés az Online Katalógusban

2022.11.11