77
A Viszkis
Juhászné Lukács Mária ajánlata

a-viszkisVagány volt, híres lett. Ő az, akit mindenki ismer, olyasmit mert, amit senki előtte, és aki mindig egy lépéssel a rendőrség előtt járt. És aki minden bankrablása előtt megivott egy pohár whiskyt. Ambrus Attila (Szalay Bence) félárván nő fel, zűrös kamaszkort és javítóintézeti éveket hagy maga mögött, amikor Erdélyből kalandos körülmények között Magyarországra szökik. De az új élet nehezebbnek bizonyul, mint a régi.

Egy hokicsapat kapusa és szertárosa lesz, de továbbra sincs pénze, se barátnője... míg rá nem jön, miben jó igazán. Vakmerő, gyors és alapos. Miután beleszeret egy lányba, akkor döbben rá arra, hogyha igazán meg akarja vetni a lábát nálunk, akkor pénzre van szüksége. Sok pénzre. Mivel a magyar állampolgárság megszerzése szintén csak sok pénzzel lehetséges, postákat és bankokat kezd el rabolni.

A kisebb akciók egyre keményebbé válnak, majd a rablásokhoz társat is talál az egyik csapattársa személyében. Egymás után fosztja ki a postákat, bankokat, utazási irodákat. Egyre nagyobbakat kaszál, egyre éhesebb a sikerre, egyre többet akar magának és új szerelmének (Móga Piroska). De az utolsó balhéja kudarcba fullad, és végül a régóta nyomában lihegő makacs nyomozó (Schneider Zoltán) kezei közé kerül, aki kíméletlenül szembesíti őt a tetteivel. Kettejük játszmája azonban korántsem zárul le a Viszkis elfogásával...

A film igazi pörgős akcióparádé, remek karakterekkel és több humorral, mint pár jobb reményű vígjáték. Megalkuvás nélkül szórakoztat, megnevettet és felpörget. Nem vacakol az unalmas részletekkel, úgy indít a gyermekkortól, hogy jól tudja: a legkevésbé a lélekrajz érdekli azokat, akik egy bankrablóról készült filmre ülnek be. Bár amikor a rendező, Antal Nimród az elején felvázolja az idősíkokat, félő, hogy túl sokat akar majd markolni, de szerencsére túllendül a mindennek megfelelés kényszerén. Gyorsan felskicceli az előzményeket, de nem nagyolja el azokat. Érzi az arányokat: az akciókra koncentrál, nem a lelkizésre, főszereplőjét pedig született harcosnak és nem áldozatnak rajzolja meg.

A karakterek általában is eléggé a helyükön vannak. Üdítő látni az új arcokat, akik ráadásul ügyesen játszanak a szerepükkel. Sokat segít nekik, hogy végre valószerű párbeszédek íródtak. Igazi káromkodásokkal, „aztán” helyett „oszt”-tal. Szalay Bence és Klem Viktor egyaránt hiteles, Móga Piroska annyira bájos, amennyire kell. Gazsó Györgynek az edző szerepe a kisujjában van. Schneider Zoltán mint nyomozó mesteri, amolyan rezonőr szerepet játszik, aki jól megmondja nekünk, milyen alak is a Viszkis. Szalayval feszülő ellentétet tudnak megjeleníteni, ősi macska-egér párossá válnak. Az olyan nagynevű művészek pedig, mint Pogány Judit, Lukács Andor, Oszter Sándor villanásnyi szerepeket kaptak, de nagyon is fontos a jelenlétük.

Egy izgalmas élet látványos, vad üldözésekkel, akciójelenetekkel teli története – úgy, ahogy csak az immár legendás Kontroll és a Predators – Ragadozók rendezője, Antal Nimród tudja elmesélni.


Megtekintés az Online Katalógusban

2019.01.25