131
Klasszikus: Juan Diego Flórez - Arias for Rubini
Ősze Mária ajánlata

juan-diego-florez-arias-for-rubini

Juan Diego Flórez (1973-) perui tenorista kétségkívül napjaink legsikeresebb operaénekeseinek egyike. Világos, lírai hangszíne, nagy hangterjedelme, hibátlan, magabiztos technikája és koloratúrkészsége révén igazi bel canto énekes, akinek képességeihez a korai romantika három legjelentősebb itáliai zeneszerzője, Donizetti, Rossini és Bellini által írt operák férfi főszerepei illenek a legjobban. Arias for Rubini címet viselő CD-jével maximálisan igazolja is ezt.

A DECCA kiadó gondozásában 2007 augusztusában megjelent album ugyanis a 19. század egyik leghíresebb operaénekese, a tenorok királyának is nevezett Giovanni Battista Rubini (1794-1854) előtti tisztelgés. A fent említett három komponista zenedrámáiból szerepelnek olyan részletek és áriák, amelyeket vagy eleve Rubini hangi adottságainak megfelelően írtak, vagy pályafutása során fellépett azokban a zenedrámákban, amelyekből származnak.

Rubini 1814-ben, 20 éves korában debütált Páviában az operaszínpadon. Pályafutása során Európa számos színpadán megfordult, Nápolyban, a milánói Scala-ban, a párizsi Théâtre Italienben, Londonban, Bécsben, sőt Szentpétervárott is. Fellépései során teljesen elvarázsolta a publikumot, olyannyira, hogy sokan még könnyekre is fakadtak. Flórez 1996-ban a pesarói Rossini-fesztiválon lépett először színpadra a Matilde di Shabran című operában. Azóta a világ legjelentősebb operaházaiban, Bécsben, Milánóban, New Yorkban stb. egyaránt énekelt, a bel canto operák férfi főszerepeinek szakavatott tolmácsolója.

Rubini Bianca és Fernando című operájának férfi főszereplőjeként teljesen elkápráztatta Vincenzo Bellinit (1801-1835), aki ezt követően számos művének (Il pirata – A kalóz, La sonnambula – Az alvajáró és az I puritani – A puritánok) férfi főszerepét is neki írta. A munkakapcsolat mellett szoros barátságba is kerültek, sőt a zeneszerző rokon lélekre talált személyében. „Hangja, légzéstechnikája és finoman hangolt drámai ösztöne olyannyira megihlette Bellinit, hogy A kalóz jelentős előrelépést hozott az olasz opera műfajában… Bellini maradéktalanul kiaknázta Rubini újszerű énekstílusát.” A kalózt 1827. október 27-én mutatták be a milánói Teatro alla Scala-ban. Természetesen az óriási siker sem maradt el, sőt Gualtiero szerepe a tenorista egyik kedvence lett. A CD-n a Bianca e Fernando-ból valamint az Il pirata-ból szerepelnek részletek.

Ahogy Flórez, úgy Rubini pályafutása során is jelentős szerep jutott Gioacchino Rossini (1792-1868) operáinak, mivel például Nápolyban Az olasz nő Algírban című operájának Lindoro-jaként debütált. Habár a zeneszerző opera főszerepet sohasem írt számára, két zenekari kísérettel ellátott kantátát azonban komponált, sőt a La donna del lago (A tó asszonya) és Zelmira című operáit is átdolgozta Rubini hangi képességeinek megfelelően. A CD-n az Elisabetta, regina d’Inghilterra (Erzsébet, Anglia királynéja) című zenedrámájából hangzanak el részletek. 1820 áprilisától énekelte Rubini Norfolk szerepét a nápolyi Teatro San Carlo-ban. Ugyanebben az évben A tó asszonya tenor főszerepét is átvette, később pedig 1825-ben Párizsban lépett színre ugyanebben az operában. A CD-felvétel különlegessége, hogy 1825 óta először hallgathatók meg a párizsi előadás számára foganatosított változtatások, sőt azok a díszítések is, amelyeket Rubini akkor előadott. Rossini Il turco in Italia (A török Itáliában) című operájának Narciso szerepét 1841 júliusában a londoni Her Majesty’s Theatre színpadán alakította a tenorista. A CD utolsó részletei a Tell Vilmos című zenedrámából származnak, Arnoldo szerepét Rubini óriási sikerrel alakította 1839-ben Londonban.

Annak ellenére, hogy az itáliai tenorista több Gaetano Donizetti (1797-1848) zenedráma ősbemutatóján is énekelt, közelebbi kapcsolat nem alakult ki kettejük között. A Marino Faliero című zenedrámából hallgathatnak meg az érdeklődők részleteket. Az első előadást 1835. március 12-én Párizsban tartották meg, Fernando szerepében természetesen Rubini lépett fel.

A felvételen közreműködik az Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, vezényel Roberto Abbado.

Tracklist:
Vincenzo Bellini: Il pirata
01. Ascolta. Nel furor delle tempeste
02. Del disastro di questi infelici
03. Per te di vane lagrime
Gioacchino Rossini: Elisabetta, regina d’Inghilterra
04. (Che intesi!)
05. Deh! troncate i ceppi suoi
06. (Vendicar saprò l’offesa)
Gaetano Donizetti: Marino Falliero
07. No, no, d’abbandonarla senza un addio
08. Di mia patria o bel soggiorno
09. Ma un solo conforto
Gioacchino Rossini: Il Turco in Italia
10. Intesi: ah! tutto intesi … Tu seconda il mio disegno
11. Se il mio rival deludo!
Vincenzo Bellini: Bianca e Ferrando
12. Tutti siam? – Sì, tutti uniti
13. Eccomi alfin, guerrieri
14. All’udir del padre afflitto
15. Degna suora di Fernando
16. Odo il tuo pianto, o padre
Gioacchino Rossini: La donna del lago
17. Pace non trovo
18. Tu sorda ai miei lamenti
19. Ah! come nascondere
Gioacchino Rossini: Guillelmo Tell
20. Non mi lasciare, o speme di vendetta
21. O muto asil
22. Vendetta!
23. Corriam! voliam!


Megtekintés az Online Katalógusban

2021.07.30