376
Klasszikus: Joyce DiDonato - Rossini - Colbran, the Muse
Ősze Mária ajánlata

joyce-didonato-rossini-colbran-the-muse

Az amerikai mezzoszoprán, Joyce DiDonato a nagyszerű spanyol díva, Isabella Colbran számára komponált Gioacchino Rossini operák áriáiból állította össze 2009-ben az Erato kiadó által megjelentetett albumát, amely a Rossini: Colbran, the Muse címet viseli. A felvételen közreműködik az Orchestra e Coro dell’Academia Nazionale di Santa Cecilia, Banda Musicale della Guardia di Finanza, Lawrence Brownlee, Roberta De Nicola, Corrado Amici, Carlo Putelli Edoardo Müller vezényletével.

A CD címe arra utal, hogy Gioacchino Rossini (1792-1868) a spanyol múzsájának is nevezett Isabella Colbran (1785-1845) számára számos operájának női főszerepét komponálta, mégpedig hangi adottságainak megfelelően. Colbran a 19. század egyik legjelentősebb és legismertebb énekesnője volt, az első operadívák egyike, hangja olyan nagy terjedelemmel rendelkezett, hogy pályafutása során mezzoszoprán és szoprán szerepeket egyaránt énekelt, továbbá kiváló koloratúrkészséggel és nagy kifejezőerővel bírt. Joyce DiDonato Rossini két leghíresebb vígoperájának, A sevillai borbélynak és a Hamupipőkének női főszerepeit számtalan alkalommal énekelte és alakította, sokszor ezekkel a szerepekkel azonosították. Ezen az albumon a Colbran-repertoár segítségével mutatja meg képességeit, amelyek a nagy elődhöz hasonlítanak.

Colbran pályafutásában az áttörést a milánói Scala színpadán érte el, ezt követően Itália legjelentősebb operaházaiban lépett fel, de a nápolyi Teatro San Carlo-ban vált igazi primadonna assoluta-va, a közönség és a nápolyi király egyaránt csodálta. A színház vezetője, Domenico Barbaja (1777-1841) 1815-ben szerződtette Gioacchino Rossinit, aki számos operájának női főszerepét Colbran számára írta. Olyan szerepeket komponált a nagyszerű énekesnőnek, amelyekben kiemelkedő színpadi jelenléte révén, virtuozitásával és színészi képességeivel brillírozhatott. Az Elisabetta regina d’Inghilterra (Angliai Erzsébet) (1815) címszerepét , az Otello-ban (1816) Desdemona-t, az Armida (1817) címszerepét, a Mosè in Egitto-ban (1818) Elcía-t, a Ricciardo e Zoraide-ban (1818) Zoraide-t, az Ermione (1819) címszerepét, a La donna del lago-ban (A tó asszonya) (1819) Elena-t, a Maometto II-ben (II. Mohamed) (1820) Anna-t, valamint a Semiramide (Szemirámisz) (1823) címszerepét énekelte és alakította Colbran.

DiDonato albumán az Armida-ból, a La donna del lago-ból,a Maometto II-ból, az Elisabetta, regina d’Inghilterra-ból, a Semiramide-ból és az Otello-ból hangzanak el áriák és részletek. Maga így nyilatkozott a Colbran-szerepekről: „Mindig érdekeltek ezek a részletek, szokatlan hangterjedelmük, vad és tüzes temperamentumuk, kockázatos hangi szakaszaik miatt. Zenei pályafutásom jelentős idejét töltöttem Rossinivel, mekkora örömöt jelent a számomra felfedezni azt a meghitt világot, amelyben a szerelmes komponista oly csodálatos zenéket írt Isabella, a múzsája számára.” DiDonatot 2010-ben Gramophone Awards díjjal jutalmazták két kategóriában, ő lett Év művésze, és ezzel az albumával az Év vokális felvétele kategóriában is díjat nyert.

Tracklist:
Armida
1. Tema con variazioni del finale secondo D’Amor al dolce impero
La donna del lago
2. Dell’introduzione Oh mattutini albori!
3. Rondo finale: Tanti affetti in tal momento
4. Fra il padre, e fra l’amante
Maometto II
5. Del terzettone: Giusto ciel, in tal periglio
Elisabetta, regina d’Inghilterra
6. Cavatina Elisabetta: Qant’ è grato all’alma mia
Semiramide
7. Coro di Donne Serena i vaghi rai-
8. Cavatina Semiramide Bel raggio lusinghier di speme
Otello
Dall’atto terzo
9. Recitativo Ah! Dagli affanni oppressa
10. Canzone del Gondoliero Nessun maggior dolore
11. Recitativo O come infino al core
12. Canzone del salice Assisa appiè d’un salice
13. Preghiera: Deh calma, o ciel, nel sonno
Armida
Finale terzo
14. Se al mio crudel tormento
15. Dove son io!
16. É ver… gode quest’anima


Megtekintés az Online Katalógusban

2020.08.07