43
Válogatás: Nevetni kell – Vidám slágerek a múlt század 30-as, 40-es és 50-es éveiből
Szabados Éva ajánlata

nevetni-kell-vidam-slagerek-a-mult-szazadMáig gyakran hallható, örökzöld slágerek és dallamkuriózumok egyaránt megtalálhatóak a harmincas, negyvenes és ötvenes éveinek vidám dalaiból összeállított CD-n. Többek között Barabás Sári, Kiss Manyi, Vadas Zsuzsa, Bilicsi Tivadar, Latabár Kálmán és Kazal László szólaltatják meg mesterien Eisemann Mihály, Márkus Alfréd, Ábrahám Pál, De Fries Károly és Fényes Szabolcs szerzeményeit, hogy csak néhányat említsünk a népszerű alkotók közül.

A felsorolt zeneszerzők, akik elsősorban operettjeikről és filmzenéikről váltak ismertté, kivétel nélkül nemzetközi karriert is befutottak. Például Eisemann Mihály épp csak elkészült a Miss Amerika című jazz-operettel, amikor megkeresés érkezett New Yorkból, hogy néhány szerzeményét küldje el postafordultával. A „megrendelő” nem volt más, mint Georg Choos, a New York-i Ziegfeld Teather direktora, aki azonnal szerződést ajánlott, és tavasszal, már a budapesti őszi premier előtt, New Yorkban a betét-táncokat a világhírű Ziegfield-Girl-ök táncolták a bemutatón. Eisemann még alig lépett a szerzők sorába, máris felkapta a világhírnév, és a hátán cipelte egész sokáig.

A Latabár-testvérekről mondták, ha emigráltak volna, ma feltehetően világsztárként emlegetnék őket. Még egy olyan korabeli színházi újító, mint Max Reinhardt is, Európa legígéretesebb tehetségének tartotta Latabár Kálmánt. Barabás Sári a II. világháború után, 1947-ben lovas kocsin menekült el Magyarországról. Münchenben telepedett le, ahol hamarosan szerződtette a Staatsoper és a Staatstheater am Gärtnerplatz is. 1950-ben turnézott az USA-ban, ahol színpadi kisugárzásának és pompás megjelenésének is köszönhetően hatalmas sikert aratott. Fellépett Zürichben, Párizsban, az Egyesült Államokban, Londonban és Bécsben is. A Bajor Állami Operaházban a Traviata és a Rigoletto főszerepét énekelte.

A CD-t hallgatva elénk tárul a múlt század első felének hangulata. Persze a tematikus válogatás inkább a korszak napos oldalát mutatja meg, de felsejlik, hogy a nevetés mögött nem ritkán sírás rejlik. Mintha a vidám szórakozásba menekültek volna az emberek, miközben a történelem súlyos óráit élték. A humor túlélési stratégiaként is szolgálhatott. Ezt jól példázza egy Latabár-sztori, mely egy Balaton körüli turné alkalmával esett meg: A két Latabár és Víg Miklós fellépésre utazva a vonat ablakából nézelődött, amikor mulatságos feliratú vízparti villákat pillantottak meg. Volt ott mindenféle lak. Például egy borbélyműhely oromzatán a következő felirat ékeskedett: „Borotvál-lak és Ondolál-lak”. Mire Latabár Kálmán megszólalt: – Ha valaha veszek egy telket a Balaton mellett, kiteszek rá egy táblát, amely így szól: „Összegürcöl-telek”. – Ha pedig felépítjük a villát – mondta erre Latabár Árpád –, akkor ezt a felírást adjuk neki: „Összeizzadta-lak”.

Tracklist:
01. Kazal László: Nevetni kell
02. Kiss Manyi/Latabár Kálmán: A szádat, a szádat
03. Dörmögő Dömötör
04. Fekete Pál: Magára kis húsom
05. Holéczy Énekegyüttes: Tótágas
06. Barabás Sári: Fejed, ha fő
07. Kazal László/Békéssy Magda: Harasó
08. Kiss Manyi/Latabár Kálmán: Én teve-led
09. Ambrózy Ferenc: Ahol az ember felmászik a fára
10. Kiss Manyi/Kazal László: Kelemen
11. Kalmár Pál: Nincsen gondom, búsuljon a ló
12. Vadas Zsuzsa: Nős ember
13. Bársony Rózsi/Kazal László: Mauzi
14. Latabár Kálmán és a Harsányi Együttes: Gyerepajtás, sportolj!
15. Koréh Endre: Egy édes medvebocs
16. Kazal László/Major Ida: Egy rendes férj
17. Bilicsi Tivadar: Nevető kuplé
18. Sebő Miklós: Reggel, mikor hazamegyek
19. Kazal László: Babuka
20. Sándor Anna: Aki nem jár Pesten kávéházba
21. Sebő Miklós: Szalonspicc
22. Fekete Pál: No, de hogy le tetszett fogyni
23. Tóth Erzsi/Szedő Miklós: Halló, halló telefon
24. Kapitány Anna: Totó


Megtekintés az Online Katalógusban

2019.06.14