Lengyel József
Tömörkény, 1895. január 15. – Győr, 1979. október 5.: gépészmérnök.
Szülők: Lővy Márton, Schönfeld Franciska.
1913-ban érettségizett, a Magyar Kir. József Műegyetemen 1919-ben szerzett diplomát. A keleti fronton az acélszerkezetű hidak felújításával, megerősítésével foglalkozó alakulathoz került. 1921. március 12-étől a Magyar Waggon-és Gépgyár hídosztályának műszaki dolgozója, a hídgyáregység főmérnöke, majd vezetője lett. Az ő nevéhez fűződik a korszerűsített nagyméretű gömbtartály. 1933-ban vezetésével tervezték a Rábán átívelő Hosszú (Petőfi-) hidat, amely Európa első – 50 méter nyílás feletti – hegesztett acélhídja. A második világháború utáni tevékenységének kiemelkedő alkotása a Szabadszállás területén létesült alumíniumhíd. Az 1960-as esztendők konstrukciói közé tartozik a folyók közepén lévő, pilléren forgó, a hajózást lehetővé tevő híd. Az egyiptomi Nílus felett is sok ilyen, a Rábagyár készítette híd található. Az általa konstruált kikötői portáldaru ugyancsak sok országban működik. Utolsó lakhelye: Munkácsy u. 1–5.
Nevét a Petőfi hídon elhelyezett emléktábla őrzi.
(L. S.)
Felhasznált irodalom
GYWPVGT p. 199–200., 203. – EEGYK p. 161. – Rába MVG dokumentáció 1997/I/8. – HA Győr 1367/1979. – IT 6932/1913, 14779/1938.